dilluns, 18 de novembre del 2013

Les pissarres digitals interactives i les tauletes tàctils a l'aula


Aquesta setmana hem tingut la setmana d'activitats a la nostra Universitat, en la qual havien programades una sèrie de conferències i de visites a una escola de pràctiques.

En aquesta entrada m'agradaria explicar la conferència que vam tenir sobre les TDI i els Ipads. Aquestes són les idees que vaig extreure de la conferència.










PDI


Les PDI són més que una pissarra , estan compostes per l'ordinador , el projector i la tecnologia. Aquestes pissarres ens permeten obrir-nos, visitar el món i fer que el món entri en la nostre aula.


Hi ha una diferència entre les pissarres digitals interactives i les pissarres digitals, i aquesta diferència és que la interactiva està composta per un taulell tàctil.

Molts cops ens equivoquem en pensar que tota la tecnologia que sorgeix es bona, ja que un excés d'innovació pot provocar problemes en l'aprenentatge dels nens.




En l'àmbit de les PDI podem observar que és una idea molt bona que ens permet fer moltes coses.Però no ens oblidem de que permet fer coses als MESTRES mentre els nens obseven,llavors no hi ha cap interacció entre el nen i la pissarra, i aquesta acció es bàsica en el procés d'ensenyament del nen.

Llavors el que hem de fer és que ja que disposem d'un material tan innovador , hem de fer que els nens també utilitzin aquest element, ja sigui penjant tots els seus treballs i que després els expliquin i els avaluïn o fent activitats en les quals els hagin de resoldre-les.

La utilització de les PDI en un classe ha de ser com a suport ,és a dir ,es pot utilitzar com un racó, no com a centre de la classe.

IPAD


Vam venir dos mestres de l'escola Mare de Déu de la Mercè i ens van explicar el seu projecte de pantalles i ipads. Van provar el seu projecte amb Educació Infantil i Cicle Inicial com una nova forma d'entendre els racons que feien a classe.

El seu projecte es basava en un procés d'un any en el qual hi havia:
-Projecte d'escola: digitalització
-Aposta econòmica
-Assessorament de Blanquerna i formació del professorat
-Claustre implicat

Per aquest projecte l'equip de professors es va haver d'implicar molt, van obtenir cadascú un ipad i es va convertir en una eina més. Van haver de dedicar-li temps i esforç i va acabar sent la seva agenda compartida, una plataforma digital, el lloc on posaven les avaluacions i on passaven llista.

Van començar a utilitzar-lo en Educació infantil com a racons, feien 2h a la setmana i es posaven per grups de 4 , llavors van organitzar a tots els grups per a que cada setmana un grup li toqués el racó de l'Ipad, i es van adonar que era el racó més demandat. Una app per a que utilitzin els nens d'educació infantil seria el MATH.

Totes les apps que van utilitzar als racons, prèviament havien estat provades per els mestres i ja sabien com funcionaven i per a que les volien fer servir, és a dir que ja sabien quins objectius volien aconseguir amb cadascuna de les apps.

El racó de l'Ipad els utilitzen per a complementar el treball directe, en total a l'escola amb els Ipads dels nens i dels mestres tenen un 30 o 40.

LA utilització dels Ipads és un èxit ja que estan treballant a la vegada que pensen que estan jugant i no s'avorreixen sinó que es diverteixen.

La majoria de les apps estan en anglès per això hi ha una pàgina web anomenada educaplay en la qual qualsevol persona pot crear una app i d'aquesta manera podem crear apps en català.

Els mestres d'aquesta escola es van posar d'acord en els racons que volien treballar com per exemple la biblioteca, el càlcul mental o la numeració i després van començar a formar les seves apps.

Hi ha moltes apps com per exemple Puppetpals HD per a treballar l’expressió oral o Emovie per treballar mitjançant còmics.

Com a reflexions finals ens van explicar que l'Ipad els va permetre fer "dissabte" que vol dir que es podien endreçar, que era un projecte molt recent, que estaven molt contents per l'acceptació tant per part del claustre com per part de l'alumnat i de les famílies i que eren maneres d'aprendre diferents a les tradicionals.


Aquest projecte els va permetre treballar en conjunt i veure posar-se d'acord en que fèiem i com ho faríem, això els va unir més com a claustre i es van adonar que eren persones que compartien un camí amb els seus alumnes.

Avui a la classe de GITIC hem continuat explicant les PDI, i voldria  afexir algunes idees.Amb les PDI el que estem fent és afegir tecnologia a l'aula, però això no vol dir que la metodologia de treball canvi.

La PDI més coneguda és l'Smartboard , que és una empresa que construeix un programari per a utilitzar les pissarres digitals. El  seu programa més popular és el Notebook , que és com una presentació de Google drive, que ens permet fer diapositives. Amb diversos podem trobar aplicacions fetes per altres persones i que podem fer servir amb els nostres alumnes a les PDI. Alguns d'aquest programes són:



Reflexió: Després de la conferència que vam fer divendres i de la classe que hem tingut avui a GITIC , en la qual, hem pogut experimentar nosaltres mateixos amb les PDI, ara ja tinc molta informació per donar la meva opinió sobre el tema.
Les PDI em semblen una gran innovació que ens pot ajudar molt alhora de ensenyar als nens, però que si no sabem ben bé com funciona pot ser ens perjudiqui.
Avui en dia la tecnologia està a les mans de tothom, per això els nostres alumnes estaran molt informats sobre tot allò que passa en el món de la tecnologia. Les PDI ens permeten fer classes més dinàmiques i divertides, això fa que els nens aprenguin sense adonar-se. Això de treballar en grups em sembla bé així els alumnes es coneixen més entre ells i fomenten la socialització.


En definitiva quan passin alguns anys, aquestes pissarres seran normals i no hi haurà cap persona que no l'utilitzi .

Ampliació: Us deixo un enllaç d'un Blog de l'escola La Plana . He escollit aquest blog perquè ens presenten moltes activitats per a ensenyar les materies mitjançant les TIC.

https://sites.google.com/a/xtec.cat/cm/pdi-activitats



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada