divendres, 22 de novembre del 2013

Primers passos a les classes de COED

En aquesta entrada del blog el que faré es explicar allò que vam fer els primers dies a les classes de COED.

Durant els primers dies a la Universitat, a  la classe de COED , vam haver de presentar-nos veu alta per a què ens poguéssim conèixer millor. Això ens va permetrà unir-nos més i va ser un bon exemple de comunicació oral.





Un altre dia quan teníem mig grup la nostra professora ens va dir 7 paraules relacionades amb la brutícia, aleshores nosaltres havíem de numerar-les de l'1 al 9 segons si ens semblaven més o menys brutes. Aquestes paraules eren:


  • Brut
  • Impur
  • Infecte
  • Llardós
  • Merdós
  • Porc
  • Ronyós

Després vam posar en comú totes les respostes i ens vam adonar de què cada persona té la seva concepció del món. Per exemple a mi em pot semblar que una paraula és molt greu però en canvi  una altre persona potser no li dona importància. És a dir que a vegades hem d'anar amb compte amb les paraules que diem  perquè potser l'altre persona té una concepció diferent d'aquesta paraula i ho entén d'una altre manera.

Un dia que teníem classe amb tot el grup, la professora ens va fer escriure en un paper un text de cinc línies amb lletra de cal·ligrafia, per veure com és la nostra lletra, ja que la lletra és una cosa molt important per a un mestre. I a més a més, aquest dia ens va fer respondre unes preguntes per saber una mica més de nosaltres. Aquestes preguntes eren:
  • Lloc de naixement.
  • Lloc de naixement dels pares.
  • La llengua que es parla a casa i amb els companys.
  • Quins records teniu d’experiències de comunicació oral i escrita.
  • L'escola on has estudiat primària.
Després un altre dia ens vam posar per grups i vam haver de fer un resum i una síntesi d'un text. Al meu grup ens va tocar el Capítol 5 anomenat fer silenci.( TORRALDA,F. (2006). L'art de saber escolar. Barcelona: Pagès Ed. ). La síntesi i el resum  que vam fer:

Síntesi: Fer callar el nostre silenci interior per tal de concentrar-nos i rebre tota la informació de manera adient.

Resum: Aquest text explica la facilitat que té la ment humana per distreure’s i posar-se a pensar o recordar, inconscientment, en altres coses quan algú ens parla o llegim. Percebem o escoltem alguna cosa que ens fa recordar i perdem el fil de la història, sentim però no escoltem. La conclusió del text es que ens hem d’esforçar per centrar-nos i fer callar el jo interior, l’exterior ja fa silenci però ens hem de centrar, callar la ment, i escoltar o prestar atenció a la informació externa que rebem. 


Tots aquests exercicis, ens van servir per posar en pràctica la competència comunicativa interactuant amb els nostres companys.

Què s’entén per competència comunicativa?

La competència comunicativa és el terme general que defineix la capacitat de comunicar-nos amb altres persones en un context culturalment significatiu.  Per tant, quan nosaltres ens comuniquen hem de saber una llengua i a més a més hem de saber com utilitzar-la.  Per a què una persona tingui una bona competència comunicativa ha de tenir motivació i ha d'actuar. 


Quins són els components de la  competència comunicativa?

Hi trobem quatre components que formen la nostra competència comunicativa:


-Competència lingüística/gramatical: 
  • Fa referència al codi lingüístic (nivell fonològic, nivell morfològic, nivell lèxic, nivell sintàctic, i nivell semàntic).
  • Es aquella que ens permet formar oracions gramaticalment correctes.
-Competència sociolingüística:
  • Ens permet entendre adequadament expressions lingüístiques en diferents contextos d'ús.
  • Té en compte la situació dels participants, el propòsit de l'interacció, i les normes i convencions de la interacció.
-Competència discursiva:
  • Permet interpretar qualsevol tipus de discurs.
  • Habilitat per produir textos coherents i cohesionats.
-Competència estratègica:

  • Formes d'actuar per a que una comunicació sigui efectiva.
  • Estratègies de comunicació verbal i no-verbal.


ReflexióPer una professió com la de mestra, aquesta competència és molt important, ja que ens hem de saber comunicar amb els nens i amb les seves famílies. Per això els mestres ha d'establir-se uns objectius i portar-los a terme de manera eficaç.A mesura que vagi evolucionant la nostra experiència aquesta capacitat anirà creixent i cada vegada estarem més a prop de fer ser uns bons comunicadors.



Ampliació: En aquest blog  podreu trobar com el centre de profesorat i de rescursos d'Oviedo, fa una proposta per treballar la competència comunicativa amb els nens de primària.
M'ha semblat molt interessant ja que crec que explica molt clar allò que volen aconseguir. Allò que més m'ha cridat l'atenció ha estat les fitxes que fan, anomenades tareas, per treballar cadascuna de les competències lingüistiques. Aquí podeu veure els passos que seguirán per explicar una conversa.


LA CONVERSACIÓN 

SESIÓN 1: MOTIVACIÓN. 
Actividad 1. Muestra de una conversación. 
Actividad 2. Explicación teórica. 

SESIÓN 2: INTRODUCCIÓN A LA TAREA. 
Actividad 3. Lectura en voz alta. 
Actividad 4. Conversación por grupos. 
Actividad 5. Identificación de las partes. 

SESIÓN 3: COMPRENSIÓN DE LA TAREA. 
Actividad 6. Tipos de conversación. 
Actividad 7. Diferencias entre las conversaciones. 
Actividad 8. Simulación de una conversación. 

SESIÓN 4: PROFUNDIZACIÓN EN LA TAREA. 
Actividad 9. Identificación de los fallos de una conversación. 
Actividad 10. Corrección de la conversación. 
Actividad 11. Actividad para casa. 










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada