dimecres, 25 de desembre del 2013

Comunicació audiovisual



A la classe de COED van veure una conferència del professor i investigador del Departament d'Estudis de Comunicació Social, Guillermo Orozco, de la qual vam poder extreure unes idees sobre com funciona la comunicació audiovisual.























Les preguntes que li van fer són aquestes:


1)Si tots som audiència, pel sol fer de ser-ho es pot suposar que ja hem adquirit les competències comunicatives necessàries?

 Les conclusions que vaig extreure de la seva argumentació van ser:
  • No naixem sabent utilitzant internet , sinó que aquest aprenentatge es va consolidant al llarg de la nostre vida.
  • Moltes persones creuen que saben veure i escoltar la televisió, però per a què això sigui cert, hem d'aprendre algunes tècniques mínimes.
  • Veure és adonar-se de tot allò que no és veu a simple vista com poden ser: els moviments de la càmera, les intencionalitats de la càmera, etc...).
  • Aquestes sotileses del llenguatge que a primera vista no es veuen, es poden arribar a veure mitjançant l'entrenament de la mirada i saber veure a través de la lent de la càmera.
  • El principi de representació ens diu que allò que estem veient a la pantalla no és la realitat , sinó que és una representació d'ella. Això succeeix, perquè la lent és aquella que passa i va seleccionant els aspectes de la realitat que més l'interessen.
  • Ens hem d'entrenar  fent audiència, ja que cada medi té un codi i s'ha d'aprendre lo mínim de tots aquests  codis.
2)Com s'hauria d'entendre l'educació en mitjans dintre de l'estructura escolar actual? Quins aspectes caldria considerar? Quin paper li hauria de correspondre a l'escola, a la família i als mitjans de comunicació?
  • L'educació per als medis de comunicació és responsabilitat de diferents institucions com poden ser:  escola, família, empresa de medis, productores, diferents professionals, dissenyadors.
  • Les dues institucions principals responsables de controlar allò que visualitzen els nens en les pantalles.
  • Tant la família com l'escola ha d'educar el nen, ja que tot allò que succeeix en la realitat incideix al nen en la seva interacció amb les pantalles.
  • A l'escola , els mestres han de preguntar als nens sobre allò que visualitzen a la televisió o a Internet i d'aquesta manera podran reorientar-los de manera positiva.
  • Els medis de comunicació també eduquen de manera indirecta, per tant han de fer-se responsables i han d'assumir que els influencien.
  • La televisió hauria de mostrar tot allò que hi ha darrere, i d'aqueta manera els nens s’adonarien de què allò que veuen només es una producció , que no es la vida real.
3)Creu que l'educació en mitjans pot contribuir en els processos d'innovació educativa?

  •  Hi ha moltes escoles on es hi accés a internet per als nens, però no s'està dotant d'una perspectiva pedagògica per al seu ús. 
  • Tot allò que és veu en una imatge o en una televisió sempre es veu com una cosa complementària al llibre, però hem de saber veure el seu valor expressiu o educatiu.
  • Molts cops pensem que l'ordinador no té cap aprenentatge, sinó que s'han de seguir uns passos per a utilitzar-lo, però estem equivocats. Hem de tenir present  que tant  el llibre com el vídeo són lògiques diferents que ens permeten construir coneixement.
  • Es proveeix  a l'escola amb l’instrument però no amb la perspectiva pedagògica per aprofitar-ho.

4)Com es pot integrar l'educació en mitjans en una estructura escolar tan tradicional? que caldria canviar per fer-ho possible?

  • Hem de fer una  alfabetització múltiple que comenci per desenvolupar unes competències comunicatives mínimes per interactuar adequadament amb cadascun dels medis tecnològics;  una alfabetització visual i digital i desenvolupar una pedagogia de cada medi comunicatiu.
  • Entre totes les disciplines( mestres, comunicadors...), han de dissenyar una sèrie de competències per saber si estem alfabetitzats visualment i digitalment.
  • Moltes persones pensen que amb aprendre de manera autodidàctica hi ha bastant, però no és suficient, hem de demanar ajuda a professionals.
  • Les noves generacions s'adapten millor als canvis per això s'ha de crear un procés d'educació, dissenyar pedagogies i tenir clares les competències que han de tenir.
Reflexió:Els mitjans de comunicació com diu el professor Orozco  estan carregats de missatges subliminals, i la majoria de les persones no sabem veure'ls.
A mi personalment si que m'agradaria aprendre sobre això i penso que la societat també ho hauria de fer ja que així tindríem  més una capacitat critica alhora de parlar sobre allò que succeeix al nostre voltant.
A més a més, crec que hem d'aprofitar que la nostra societat va canviant i així poder anar introduint aquesta pedagogia en les aules com un aprenentatge més a assolir.


Ampliació: Us he posat dos anuncis per a que pogueu comprovar per vosaltres mateixos si sabeu veure i escoltar la televisió. El primer , és un anunci que ens van posar a la classe de COED i que vam analitzar entre tots. L'altre anunci l'he posat perquè comenteu que us transmet.





2 comentaris: