dilluns, 23 de desembre del 2013

Taxonomia de Bloom

La Taxonomia de Bloom és una eina per a mestres. Aquesta Taxonomia va ser publicada per Benjamin Bloom als anys 50 i després a l'any 2000 Lorin Anderson i Krathwohl van fer-li unes revisions.Però aquesta Taxonomia va tornar a revisar-se i es va adaptar a les TIC.

Història

L'any 1956 Bloom va desenvolupar la seva taxonomia d'Objectius Educatius, la qual es va convertir en una eina clau per a estructurar i comprendre el procés d'aprenentatge. La seva taxonomia segueix el procés del pensament. Parteix de les Habilitats de Pensament d'Ordre Inferior( LOTS), i va cap a Habilitats de Pensament d'Ordre Superior(HOTS).
En els anys 90 , un antic alumne de Bloom, va revisar la Taxonomia i va utilitzar verbs en comptes de substantius per a cada categoria , a més  a més , va fer un canvi en la seqüencia d'aquestes categories dins de la Taxonomia.

Subcategories de la Taxonomía Revida de Bloom
Cadascuna de les categories taxonòmiques té un nombre de verbs clau, associats a ella.

  • Recordar: Reconeixer , descriure, identificar, recuperar, denominar, localitzar, trobar.
  • Entendre: Interpretar, resumir , inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar, exemplificar.
  • Aplicar: Implementar, desempenyar, utilitzar, executar.
  • Analitzar: Comparar, organitzar, desconstruir, atribuir,delinear, trobar, estructurar, integrar.
  • Avaluar: Revisar, formular hipòtesis, criticar, expermentar, jutjar, provar, detectar, monitorar.
  • Crear: Dissenyar,construir, planejar, produir, idear, traçar, elaborar.
Mapa de la Taxonomia de Bloom per a l'Era Digital


Habilitas de pensament
A la Taxonomia de Bloom es relacionen les habilitats de pensament amb aspectes com recordar i comprendre. 
Nosaltres com a mestres  hem d'ensenyar als nostres alumnes a què sobre les bases de recordar coneixement i comprendre'l han d'arribar a utilitzar i aplicar habilitats; analitzar i avaluar processos, resultats i conseqüències i , elaborar, crear e innovar.


RECORDAR
Recordar: Recuperar, rememorar o reconèixer coneixement que està en la memòria. La clau d'això en els medis digitals és la recuperació de material.Algunes activitats digitals per recordar:
  • Etiqueta
  • Marcar
  • Xarxes socials
  • Cercadors bàsics
COMPRENDRE
La comprensió construeix relacions i uneix coneixements, d'aquesta manera l'alumne pot explicar i descriure aquests conceptes,és a dir, que pot resumir-los i tornar-los a escriure amb les seves paraules.  Comprendre és el procés de establir relacions i construir significats.Algunes activitats digitals per recordar:
  • Resumir
  • Recol.lectar
  • Alimentar un diari en Blog
  • Publicar a diari
  • Categoritzar i etiquetar
APLICAR
Aplicar vol dir utilitzar un precediment durant el desenvolupament d'una representació o d'una implementació.Algunes activitats digitals per recordar:
  • Simular
  • Presentar
  • Jugar
ANALITZAR
Consisteix en descomposar en parts materials o conceptuals i determinar com aquestes es relacionen o s'interrelacionen, entre si,amb un propòsit determinat. .Algunes activitats digitals per recordar:
  • Enquestar
  • Elaborar mapes que estableixin relacions
AVALUAR
És el procés de fer judicis en base a criteris i estàndards utilitzant la comprovació i la crítica..Algunes activitats digitals per recordar:
  • Debatre
  • Avaluar
  • Investigar
  • Comentar, moderar, revisar , publicar
CREAR
Consisteix en apropar els elements per a formar un tot coherent i funcional; generar , planejar o produir per a reorganitzar elements en un nou patró o estructura..Algunes activitats digitals per recordar:

  • Produir pel.lícules
  • Dibuixar
  • Programar

Reflexió: Aquesta Taxonomia de Bloom em sembla una taula molt bona i molt útil per a la meva tasca com a docent. Abans jo no la coneixia , però ara que se com funciona estic segura que  quan sigui mestra l'utilitzaré ,ja que et dona moltes idees per a que s'utilitzin les TIC  a l'escola i alhora estiguis treballant  les habilitats del pensament. 
Avui en dia les TIC estan a tot arreu i per això els alumnes que tindrem a les nostres aules sabran igual o fins i tot més que nosaltres. Per tant, hem d'estar actualitzats i hem d'introduir les TIC en la nostra forma d'ensenyar  als nens.
Jo com alumnes crec que aprendre amb les TIC és tot més fàcil i més divertit que no pas que vingui la mestres amb un llibre i t'hagis d'aprendre allò sense poder portar-lo a la pràctica.  


Ampliació: Ara us deixaré un article on ens expliquen una manera d'ensenyar aquesta Taxonomia als nostres alumnes. Enllaç:

A més a més, us deixaré l'enllaç d'una activitat que vaig fer a la classe de GITIC, en la qual havia de relacionar els conceptes de la Taxonomia de Bloom amb algun programa que utilitzem a GITIC i amb un exemple a l'escola:

-https://drive.google.com/file/d/0B5RV6wvIl0sEN3VEdW1QWmVrZms/edit?usp=sharing













Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada